måndag 29 mars 2010

Fritz

Fritz Olssons Ur och Guld.

Nu ska hela rasket rivas..... Nu ska Fritz Olssonshuset i himlen in. Nä det vet jag inte, eftersom mina lodräta kontakter är dåliga så får jag nog aldrig veta var huset hamnar, men jag vet att det ska rivas. Huset byggdes 1904 av en tjugofyraårig urmakare som hette Fritz Olsson, hur han nu lyckats skrapa ihop till det bygget vid så unga år vet inte jag men jag vet att med tiden skrapade han ihop mycket mer.

Fritz Olsson blev rätt så gammal men jag vet inte hur gammal, efter honom tog sonen Ola Olsson över butiken och 1978 köpte Konsum Norrbotten alltihop. 1999 blev det ägarbyte igen då butiken köptes av en privat som ännu driver det. Nu ska inte Fritz Olssons försvinna, dom flyttar trettio meter till höger men huset som dom varit i ska jämnas med marken.

Det har varit lite diskussioner om detta, det finns ju alltid huskramare, själv har jag inte varit alltför upprörd, i och för sig har huset funnits i drygt hundra år men det syns ju också på det, jag tycker det ser rätt så risigt ut, som om någon skulle bry sig om vad jag anser i frågan.

Hans, som ser fram mot vad det blir i stället.


1 kommentar:

Elisabeth sa...

Hoppas de bygger något jättesnyggt istället då! Det är ju ett hörn som syns liksom.

Vi fick ett paket idag. Jag har tjuvkikat, men inte visat grabbarna.

Kram E.