söndag 19 juli 2009

Kranen i Luleå.

Nu är det klart: "Kranen bevaras". Den glädjande nyheten stod i lördagens tidning, folkstormen hjälpte, det var några av de som protesterade mot Tekniska nämndens beslut att riva kranen som lämnade in en förfrågan till länstyrelsen om att byggnadsminnesmärka kranen.



Och efter en dialog med Statens maritima museer stod det klart för länsstyrelsen att kranen är närmast unik i sitt slag. Modellen har varit väldigt vanlig i Sverige, men nu finns det bara några få kvar och kranen i Södra hamn har dessutom en ovanligt välbevarad teknisk interiör enligt länstyrelsen. Int är jag så dum, det har jag tyckt hela tiden även om jag inte formulerat det riktigt så tydligt men jag har stått och tittat på den flera gånger under årens lopp och tyckt att den är vacker, jag tror att de som vill ha bort kranen aldrig tittat ordentligt på den.



Föreskrifterna som länstyrelsen lämnat till kommunen är att kranen ska underhållas så att den inte förfaller, dessutom får den inte flyttas eller byggas om. Länstyrelsen kan inte ge order till kommunen men dom brukar rätta sig efter förslagen, det finns nog rätt många inom kommunfullmäktige som tyckt som jag, dom behövde bara få en spark åt rätt håll. Det är bara att budgetera pengar för det kommer att kosta lite, nästa som händer är att det blir lite insändare i tidningarna om att det vore bättre satsa pengarna på vård skola och omsorg. Ja,ja.



Jag kommer att sova lugnt i fortsättningen, inte för att jag vet om det påverkat sömnen då ska det nog vara mera personliga saker som stör men jag känner mig nöjd. Även över vädret som varit kanon idag, jag har varit så lättklädd hela dagen så ett plagg mindre hade varit oanständigt. Det ska bli lika bra väder i morgon.



Hans, just nu nöjd med det mesta.


Inga kommentarer: